Brenzovics László: „Évek óta kampány folyik ellenünk”

Információs háború, sajtótámadások, jogi eljárások – a kárpátaljai magyar közösség vezetője szerint nem csitulnak a támadások, még ha a betiltás egyelőre el is marad.

Magyar pártok betiltását pedzegetik Ukrajnában, az orosz nyelv már hivatalosan sem létezhet, közben Zelenszkij mandátuma lejárt, de elnök maradt – mi maradt Ukrajna demokráciájából?
Felröppent a hír, miszerint az ukrán rendvédelmi szervek már vizsgálják a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetséget (KMKSZ) esetleges kapcsolatát olyan személyekkel, akiket Ukrajna kémkedéssel vádol Magyarország javára. A május elején őrizetbe vett két állítólagos magyar kém – egy szakácsnő és egy nyugalmazott határőr – egyike állítólag anyagi támogatást kapott egy, a KMKSZ-hez köthető szervezettől.
A hírportál szerint a betiltás indokai között szerepelhet az is, hogy a KMKSZ elnöke, Brenzovics László Magyarországra menekült, mivel politikai indíttatású eljárás indult ellene Ukrajnában.
Ezt is ajánljuk a témában
Információs háború, sajtótámadások, jogi eljárások – a kárpátaljai magyar közösség vezetője szerint nem csitulnak a támadások, még ha a betiltás egyelőre el is marad.
Az első hírek megjelenése óta azonban gyorsan jelentek meg az olyan közlemények amelyek szerint a KMKSZ betiltásáról hírek nyílt fake news volt.
Utóbbit maga a Novini Zakarpattya weboldal főszerkesztője, Mikola Sztaroszta is elismerte, mondván, nincs megerősített információja arról, hogy a KMKSZ-t betiltani készülnének, de közzétette az erről szóló hírt.
Bár Ukrajna 1991-ben a Szovjetuniótól való függetlenedésével hivatalosan is a demokratikus berendezkedés útjára lépett, az elmúlt években egyre több olyan lépés történt, amely komolyan megkérdőjelezi, milyen állapotban van ma az ukrán demokrácia.
A 2022-es orosz invázió után a politikai pluralizmus, a sajtószabadság, sőt a választójog is újraértelmezésre került – sokak szerint a szükséghelyzet leple alatt.
2022 márciusában Volodimir Zelenszkij elnök aláírt egy rendeletet, amellyel ideiglenesen betiltott 11 – főként oroszbarátnak minősített – politikai pártot. Az érintettek között volt az Ellenzéki Platform – Az Életért párt is, amely a második legerősebb parlamenti erő volt a háború kitörésekor.
Azóta összesen 19 pártot tiltottak be, sokszor homályos nemzetbiztonsági indokokra hivatkozva.
A folyamat során nem történt nyilvános tárgyalás vagy bírósági eljárás, a döntések legtöbbször elnöki rendelettel vagy a nemzeti biztonsági és védelmi tanács döntése alapján történtek.
Seremet Sándor, a Magyar Külügyi Intézet és az Eurázsia Központ vezető kutatója kérdésünkre kifejtette, hogy Ukrajnában a háború kitörése óta katonai állapot van érvényben, amely során nemzetbiztonsági okokra hivatkozva valóban jelentős megszorításokra van lehetősége az ország vezetőségének. Utóbbi összességében nem meglepő, és ebben a tekintetben Ukrajna semmiben sem különbözik más hadban álló országoktól.
A kérdés itt elsősorban az, hogy milyen lesz a politikai és a média paletta a háború lezárása után.
Jelenleg ugyanis a korábban bel-, és külpolitikai téren igen élénk politikai és információs tér viszonylag steril lett. Egyelőre nem látni, hogy a kialakult űrt, amely a még 2022-ben betiltott pártok után maradt, ki és milyen politikai „kínálattal” tölti ki a társadalom-politikai viszonyok normalizálása után. Kárpátalja esetében fontos kérdés, hogy a magyar politikai szervezeteknek milyen szerepe lesz a régió politikai életében – véli a szakértő.
Ezt is ajánljuk a témában
Patrióta tervet hirdetett Orbán Viktor a CPAC Hungaryn, melynek célja Európa újjáépítése a szuverenitás, béke és szabadság jegyében. A miniszterelnök rádióinterjúban is megerősítette: Ukrajna uniós csatlakozása elfogadhatatlan, Ukrajna EU-tagsága pénzügyi öngyilkossággal érne fel. Összefoglalónk!
Zelenszkij elnök hivatalos ötéves mandátuma 2024. május 20-án járt volna le. Csakhogy hadiállapot idején az ukrán jog szerint nem lehet választásokat tartani – így az elnök hivatalban maradt, választás nélkül. Bár a lakosság többsége jelenleg is támogatja őt, a helyzet demokratikus szempontból legalábbis problematikus. Az ukrán alkotmány nem rendelkezik világosan arról, mi történik, ha a háború miatt nem lehet új elnököt választani.
Az orosz sajtó természetesen kapva kapott az alkalmon, és igyekszik Zelenszkijt „illegitim uralkodónak” beállítani, de a nyugati sajtóban is egyre több kérdés merül fel: meddig lehet fenntartani a „demokrácia háborús felfüggesztését”, anélkül hogy az átmenet véglegessé válna?
Seremet Sándor kiemelte, hogy a legitimitás válságával kapcsolatban szakértői körökben Ukrajnában két álláspont alakult ki.
Ami azt jelenti hogy az elnök elvileg bitorolja a hatalmat,
és ezért át kell adnia azt a Rada elnökének, aki az alkotmány szerint a regnáló államfő távollétében elnökként látja el a szerepét.
Hadiállapot idején pedig a törvények szerint nem lehet elnökválasztást tartani, bár az Alkotmányban nincs rögzítve ilyen tilalom – hangsúlyozta a szakember.
Ezt is ajánljuk a témában
Putyin békét ajánl, de a gesztus mögött nagyhatalmi számítás áll – Moszkva taktikusan közeledik, Trump újraosztaná a geopolitikai lapokat, miközben az EU saját szankciós csapdájában vergődik.
A politikai pluralizmus mellett a kulturális és nyelvi sokszínűség is veszélybe került. Mint ismert: 2019-ben elfogadtak egy új nyelvtörvényt, amely szerint az ukrán lett az egyetlen hivatalos nyelv, és kötelezővé vált a közéletben – a médiában, az oktatásban, az ügyintézésben. A törvény értelmében például minden országos nyomtatott sajtónak ukrán nyelven kell megjelennie. Az orosz nyelvű lapoknak ukrán verziót is kell biztosítaniuk – ami sok szerkesztőség számára gazdaságilag ellehetetleníti a működést.
Az ukrán állam szerint ezek a lépések a nemzeti egység és az orosz hibrid háború elleni védekezés eszközei. Emberi jogi szervezetek szerint viszont ezek súlyosan sértik az orosz ajkú, illetve más nemzeti kisebbségek jogait – beleértve a magyarokat is.
A téma kapcsán Seremet elmagyarázza, hogy Ukrajnában a nyelvkérdés a nemzetépítési folyamat mellett igen komoly biztonságpolitikai üggyé is vált a Krím elvesztése és a Donbászban kitört lázadások sokkja után. Ezért az orosz nyelv és ezáltal az orosz soft power, illetve indirekt politikai hatás visszaszorítása érdekében több megszorító rendelkezés is született.
Ezek – bár elsősorban az orosz befolyás ellen irányultak – Ukrajna egyéb nemzetiségei és elszenvedték hatásukat.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az EU-ban hivatalos nyelveken beszélő közösségek számára az oktatási törvény 2023-ig, majd 2024-ig biztosított haladékot az átmenetre, de végül az ukrán parlament 2023 decemberében módosította az oktatási törvényt, aminek következtében legalább az oktatás terén javult a nemzetiségek – köztük a magyaré is – helyzete.
A szakértő kijelentette: Ukrajna hadban áll, ezért nem várható el a kijevi vezetéstől, hogy a békeidőnek megfelelő teljes politikai és kulturális pluralizmus mellett vezesse az országot.
Tény azonban, hogy a kedvezőtlen tendenciák, biztonsági kockázatokra való hivatkozással már jóval a háború kitörése előtt jelentek meg és azóta csak erősödtek.
A legfontosabb kérdés ebben a tekintetben az lesz, hogy a korábban egyébként kedvező politikai, nyelvi és kulturális körülmények között működő Ukrajna, a háború után visszavonja-e a korlátozásokat és a tiltásokat amelyeket jelenleg érvényben tart. Az ország demokratikus mivoltának ez lesz majd az igazi próbája – nyomatékosította a vezető kutató.
Ezt is ajánljuk a témában
Információs háború, sajtótámadások, jogi eljárások – a kárpátaljai magyar közösség vezetője szerint nem csitulnak a támadások, még ha a betiltás egyelőre el is marad.
Nyitókép: Dominika Zarzycka / AFP